Kauza Karluv most

Text
Editor
Anketa
Home
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/1 > >>
11 příspěvků
08.12.2009 10:06
Uživatel
 
Vítěz 3DStudio Challenge!
pzdm: libi se mi bod 5. a myslim, ze tak to bude i nadale - kazdou opravu uz zitra budeme povazovat za spatnou a zmrsenou protoze objevime nove informace o moste nebo se objevi nove metody, postupy, technologie. tim nechci zastavat nazor, ze se mi stavajici oprava libi.
mi by se nejvice libilo udelat rekonstrukci v puvodnim stylu, idealne v dobovych kostymech, stredovekymi metodami. a na to cele by se chodili turisti divat jako na atrakci.. spestrenim by bylo, kdyby se pani inzenyri na moste zacali prat, protoze by mel kazdy svuj "jediny spravny" nazor :)
07.12.2009 22:28
Obolus
Uživatel
 
pzdm: jo to mas asi pravdu clovece, jestli to nekde funguje bez betonu, tak fakt neni duvod ho tam prat vsude.
07.12.2009 20:30
ikonka
Uživatel
 
ad řezno, já si tam také nejsem úplně jist jak to udělali... Ale most je to hezký a mám jej pěkně nafocený :-). Kdyby si chtěl pošlu.
07.12.2009 20:28
ikonka
Uživatel
 
tak jsme se k tomu konečně dostal...

tedy, otázka památkové péče, principilení podstata je chránit a když rekonstruovat, tak výběrově. Taková práce je sice nákladná a také závisí na velmi podrobném průzkumu (u Karlova mostu se dělaly vždy sondy, pro komplexní analýzu se uvažovalo o vibračních testech - přenos skrze konsturkci a analýza přenosu). Kupříkladu KM není homogenní konsturkce. několik polí je relativně nových, protože byly střežené v nvověku při povodních, kdy se zablokovaly vlnolamy. Každé pole je svým způsobem unikátní a má často svou vlastní historii poruch a oprav. Proto je globální betonáž zvěrstvo, prtoože:

1) nezachovává konstrukci tam, kde bez potíží funguje
2) není založena na pečlivé analýze podmínek každého jednoho pole
3) není přistupováno analyticky podle stáří pole a jeho úprav v minulosti
4) velké množství porchu vyplývá z minulých oprav! a špatného užívání mostu (tramvaje) a špatného typu povrhu (asfalt),. Všechny tyto faktory vedly k špatnému pohybu vody a místním poruchám - místním poruchám!
5) každou minulou opravu vedli lidé s tím, že je "dokonalá" a tím často nenávratně zkurvili původní konstrukci, aniž by museli ji zásadně opravovat, stačilo by často sanovat. Čím později k opravě dojde, tím vždy lépe pro pochopení konsturkce i znalost technologií. Tímto přístupem není co v budoucnu opravovat - ve smyslu středověké konstrukce.
6) klíčová je pravidelná údržba "služba" na konstrukci a její analýza, dlouhodobá, a dlouhodobý servis, který je sto podchytit malé závady předtím, než to budou závady velké. Jenže to je svým způsobem levnější přístup a nejsou v něm tkaové prachy...
7) testy po povodních ukázaly jedno - KM se vyčistil od prachu, to je všechno (viz CD od Kutnara)
30.11.2009 13:42
Uživatel
 
Vítěz 3DStudio Challenge!
ja se o to teda moc nezajimam, ani o tom moc nevim, ale ty obrazky jsem videl.
ne ze bych se zastaval odvedene "remeslne" prace, ale myslim, ze clovek obecne ma problem, kdyz se nejakym zpusobem meni neco, na co je zvykly. jeste nedavno treba pres karluv most vedly koleje. to byly urcite taky velke zmeny, kvuli kterym se urcite taky vedly debaty. porad je to vyvoj kupredu a zpusob provedeni prace je jen vizitka, jakym zpusobem to v nasi zemi funguje. myslim ze ne jen na karlove moste a nejen ve stavebnictvi :)
29.11.2009 20:40
ikonka
Uživatel
 
ono totiž klub tam kdysi organizoval výpravu (do Řezna).

základní potíž prosakování vody je samozřjemě ve vymývání pojiva, o tom žádná, potíž je ale ani ne tak v tom, že to prosakovalo, ale v tom jak, zejména v místech která si nesou (co vím) následky z minulých úprav. Protože už tak skladba zamezila přirozenýmu chování vody v konstrukci a dostávala se tak jen na jistý partie, které narušovala (logicky). Jinak ono ten most by měl držet, jak všichni víme, i bez pojiva, ostatně středověký i novověký pojivo stálo za starou belu je to vlastně jen materiál fungující na mechanické bázi.
29.11.2009 20:35
ikonka
Uživatel
 
ahoj
jsem dost teď vytíženej, takže k Řeznu, mimochodme, jezdí po něm autobus, mám pocit na že na klubu je analýza... kdysi (ale to je tak 6 let) jsem ji někde četl.

Ad KM se dělaly různé sondy a testy po povodních všechny negativní (bez následků)
29.11.2009 14:41
hadacino
Uživatel
 
me dostalo nejvic, jak do tech spar narvali ty kaminky, pripada mi to jak kaminky na zvejkacce :-D
28.11.2009 14:42
Predator
Editor
 
me osobne nevadi uziti modernich technik a technologii na rekostrukce a restaurovani objektu ale musi to byt za predpokladu ze se dosahne stejne kvality a odpovidajicimu vzhledu, na tech fotkach to je totalni katastrofa, jako aby se jim tam vesel novej kamennej blok tak do toho puvodniho vyrezou kapsu to uz musi mit ten stavitel opravdu hodne odvahy nebo v hlave vodu od knedliku, si to jinak neumim vysvetlit
27.11.2009 21:51
Obolus
Uživatel
 
editováno 27.11.2009 21:52:38
Obolus: PZDM: ty kamenicky prace jsou otres, to je mi uplne jasny. nevis ale jak se delala mostovka treba v tom Rezne co je tak vychvalovany? si nedovedu predstavit, jak se delaly jinde treba hydroizolace bo opravy konstrukci "bez betonu".

samozrejme mi je jasny, ze stavba neni jen slupka a jde i o kontrukce jako takovy, ale jestli se to driv tesnilo hovnem a ted nejakou jinou soucasnou strikanou izolaci, tak mi to prijde vcelku podobny.