Vodní hladina

26.02.2002 Autor: 49% (377 hlasů)

Napadlo mě, že by nebylo špatné vysvětlit, jak se dá jednoduše a vcelku kvalitně vytvořit vodní povrch s náležitými odlesky. Nejedná se o nic složitého, jen to chce vědět jak na to...

 Takze konecne po dlouhe dobe sem si nasel cas (na ukor dejepisu :-)) kdy muzu vytvorit dalsi tutorial. Napadlo me, ze by nebylo spatne vystvetlit, jak se da v 3D Studiu MAX jednoduse a vcelku kvalitne vytvorit vodni povrch prave s temi nalezitymi odlesky. Nejedna se o nic sloziteho, jen to chce vedet, jak na to...

Takze si otevrete okno Material Editoru, a po zvoleni okenka s materialem, ktery nepotrebujete a chcete zmenit, kliknete na tlacitko v cervenem krouzku. Totiz, abych vysvetlil o co mi ted jde: Mam v planu vytvorit odraz mesice na vodni hladine, k tomu potrebuju (krome MAXka) vodni hladinu a mesic :-). Mesic vytvorim proste tak, ze pripradim do pozadi obrazek mesice, pokud si budete chtit vytvorit take, tak vhodny (stejny jako mam ja) obrazek mesice si muzete stahnout odsud. Ted tedy vytvorim prostredi ve kterem pak nasledne muzu zadat obrazek pro pozadi.

Po kliknuti na ono tlacitko v cervenem krouzku se vam obevi seznam vsech moznych zakladu materialu. Vyberte polozku Bitmap.

 

 

 

 

 

 

 

Kdyz uz ji mate vybranou, tak v cele te spouste ruznych nastavitelnych parametru kliknete na to velke tlacitko (v zelenem krouzku). Obevi se vam okno ve kterem si vyberte bitmapu kterou chcete pouzit pro pozadi (v mem pripade bitmapu s mesicem).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nasledne zaskrtnete misto polozky Texture polozku Environ a v roletovem menu vyberte polozku Screen. Tim jsme si pripravili mapu kterou priradime do pozadi. To udelame v panelu Environment, ktery uz znate z minulych tutorialu. Ale to az pozdeji, ted kdyz uz se hrabeme v materialech, vytvorime si hned i material vody. Takze si zvolte jine aktivni okenko, nez to, ktere jste zrovna editovali, a opet kliknete na to male tlacitko pro prirazeni materialoveho zakladu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V seznamu onech zakladu vyberte polozku Water. Nevim, jestli se tato polozka vyskytuje i u 3D Studia MAX 1.x, takze pokud je zde nemate, budete si muset vodni povrch vytvorit asi jinak :-(.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Pokud jste vse udelali tak jako ja, vidite na svych monitorech pravdepodobne neco, jako je k videni tady na obrazku v pravo. Kliknete tedy nyni na tlacitko "Up To Parent" ktere jsem oznacil modrym krouzkem, presunete se tak do zakladni editacni materialove roviny, tzn. prirazovani map pro ruzne parametry.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Stylem Drag and Drop zkopirujte (nasledne zvolte parametr Instance) mapu, kterou jste prave priradili parametru Diffuse parametru Bump (dosahnete tak vetsi realnosti vody, ale nejak zvlast videt to neni).

Ted nastavime odlesk, takze kliknete na tlacitko prirazujici mapu polozce Reflection a nasledne zvolte polozku Raytrace.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Obevi se vam jine menu s tlacitky, ktera jste dosud mozna nevideli. Kliknete na tlacitko Options a v nem dozaskrtnete jedinou nezaskrtnutou polozku, a to polozku Antialiashing... Predpokladam, ze kazdy vi, co znamena funkce Antialiashing, a jiste se vam budou vsem vice libit antialiashovane odlesky :-)...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takze to bychom meli, a ted jeste jedna nutna polozka, tu kdybychom nevytvorili, nedosahli bychom tech spravnych odlesku. Ani doopravdy nechapu proc, ale je to potvrzena praxe. Polozce Refraction priradte stejnym zpusobem jako polozce Reflection parametr Reflect/Refract. Ac se polozka Refraction tyka lomu svetla, pokud neudelate to, co jsem zrovna napsal, zadnych peknych odlesku ve vode se nedockate :-).

Ted mame tedy pripravene materialy...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otevrete tedy okno Environment a v nem nastavte Environment mapu pro Background, a to tak, ze v okne ktere se vam obevi po stisknuti toho podlouhleho tlacitka s napisem None :-) zvolte v sekci Browse from polozku Mtl Editor, a zde si najdete polozku obsahujici bitmapu s mesicem. Tim priradite do pozadi tu uplne na zacatku vytvorenou Environment mapu... Uff, tak tahle veta byla dost kostrbata... :-)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ted po prirazeni bitmapy do pozadi to vypada takhle nejak :

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ted si jeste (pro lepsi orientaci) zobrazime pozadi i ve viewportu. Takze si otevrete okno, ke kteremu se dohrabete podle obrazku vpravo, nezapomente mit ale aktivni ten viewport, ve kterem chcete, aby se bitmapa pro pozadi zobrazovala, pokud tomu tak neudelate, musite polozku s tim, ve kterem viewportu se ma pozadi zobrazovat nastavit v okne ktere se nasledne obevi. Kliknete tedy na polozku Background Image...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

V okne ktere se vam nasledne obevi kliknete budto na tlacitko Files a v nem opet zvolte onu bitmapu s mesicem, a nebo staci zaskrtnout polozku Environment Background, zobrazeni pozadi ve viewportu pak ale neni tak kvalitni, vsak si to muzete vyzkouset sami.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Takze ted uz vidite, v jake pozici se bude pozadi renderovat. Vytvorte ted dostatecne velkou plochu (BOX) ktera pro vas bude predstavovat vodni hladinu. Vubec nezalezi na tom, kolik bude mit plosek!!!

 

 

 

 

 

 

Ted uz si jen pohrajte s nastavenim pohledu tak, aby jste meli hladinu v te urovni ve ktere chcete a pak uz staci jen scenu vyrenderovat...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Muj vysledek muzete videt tady na obrazku nize. Pokud by se vam nejak nedarilo, stahnete si odsud muj zdrojovy soubor. Snad jsem vyhovel vasim predstavam o odlesku mesice na vodni hladine :-)...

 

Jan Klíma
49% (377x)


Kdo jak hlasoval?

Komentáře

Text
Editor
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/1 > >>
7 příspěvků
17.08.2007 23:45
ikonka
Uživatel
 
best
17.08.2007 23:44
ikonka
Uživatel
 
best
17.08.2007 23:44
stalkeroman
Uživatel
 
best
17.08.2007 23:43
stalkeroman
Uživatel
 
best
01.08.2007 10:32
ikonka
Uživatel
 
nesnáším kkty co nadávaj něčemu do hnusu a přitom by tohle sami nikdy neudělali....
21.06.2007 00:52
ikonka
Uživatel
 
to je v nejakem jinem vesmiru