Multimateriál

01.10.2004 Autor: 52% (411 hlasů)

Multimateriál slouží k nanešení více materiálů ( textur , atd..) na jeden objekt. Tento tutoriál je určen naprostým začátečníkům.

    Dnes vám chci ukázat, jak se dá použít multimateriál. Tento typ materiálu je dobré znát, protože je velmi často využívaný. Multimateriál slouží k nanešení více materiálů ( textur , atd..) na jeden objekt.  Tento tutor je určen naprostým začátečníkům. Tedy jsteli připraveni, zapněte své 3DS Maxko, případně jej pouze resetujte, návod začíná.

Vytvořte si box o rozměrech Length 50  Vidth 50 Heigth 50 a stiskem klávesy m vyvolejte nabídku materiálů.( pokud by se vám materiál editor nezobrazil stiskem klávesy m , můžete jej také nalézt v horních menu pod Rendering). Stiskněte Standart .

Z nabídky, která se objeví vyberte Multi/Sub-Object a potveďte stisknutím Enter. Na dotaz Replace material , zaškrtněte Discarte Old Material ( zrušit starý materiál ) a potvrďte.  ..... V tomto příkladu vám ukážu nanesení textur pouze na 3 strany...na zbytek je totiž postup uplně stejný. Nechte si material editor otevřený a převeďte si tu kostku do editable mesh ( Uděláte to tak, že na náš Box kliknete pravím tlačítkem myši a zvolíte Convert to Editable Mesh ). Vyberte polygon, jako mám na obrázku a stiskněte v material editoru to zakroužkované. ( nyní pokrýváme 1 stranu kostky jednou částí multimateriálu, konkrétně v tomto případě jednou texturou).

Nyní stiskněte to zakroužkované vedle Difuse, a v nabídce která vám naskočí vyberte Bitmap. Vybetre si nějakou texturu, kterou najdete v počítači ( já osobně jsem si textury před tímto tutorem nakreslil v Corelu. Je dobré spolupracovat s nějakým programem na 2D grafiku , ať už v Corelu, Photoshopu, adt.  Ja osobně nejraději používám Corel. Jentak mimochodem  ..víte že Corel je Latinsky obraz? :)) Nyní, když jste si vybrali nějakou texturu ( textura je to co se na ty polygony nanáší - nějaký obrázek , nejčasteji ve formátu JPG. ) , musime změnit mapování ..Změňte tedy Mapping podle obrazku.

       

2x stiskněte (go to parent), aby jste se dostali až na vyběr toho multimateriálu, a podle obrázku chytněte levim tlačítkem myši materiál s texturou a přetáhněte jej na ten polygon, který jsme před tím označili. (uděláte to tak, že levým tlač. myšky na materiál klepnete, podržíte , přesunete a pustíte ).

Vyrenderujte si scénu. Vidíte, jak se nám namapovala pekně jen ta jedna část kostky, kterou jsme chteli. ( poznámka pro některé : textura lze zobrazovat i ve view portech zamačknutím show map in view port .)  .......Tak a teď si stejnym způsobem navolime i další textury materiálu 2 a 3.   Nebud to znovu rozepisovat, protože je to uplně naprosto stejný postup, jako doposud. Jen přiložím obrázky. Jen snad ještě drobnost : pokud se vám nějaká textura nebude chtít zobrazovat jak má zaškrtněte face map To najdete v material editoru v shader bazic parameters.

Typ:  Ten face map si mužete radeji zapnout u každého podmateriálu multimateriálu. ( ja to mam 47 ,48 ,49 ). a ještě pokud nastanou problémy další , možná zkuste upravit coordinates XY   YZ   ZX.

Roman Táborský
52% (411x)


Kdo jak hlasoval?

Komentáře

Text
Editor
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/0 > >>
2 příspěvků
20.03.2008 17:00
ikonka
Uživatel
 
zdravim- prvy krat som dnes nainstaloval 3dsmax a nemam ziadne skusenosti s 3d graf. preto som rad ze sa najdu aj navody pre uplnych zaciatocnikov.
Mam otazku urobil som to co je v texte a slo to vsetko az dovtedy kym som nechcel dat texturu na nejaku inu stranu ako vrchnu- tam mi to dalo vzdy rozmazane proste neni to tak ako to dalo tam hore- preco to moze byt? (coordinates XY YZ ZX- to som nenasiel nevem kde to je) a ani "go to parent", nevem kde to je.
31.05.2007 20:27
ikonka
Uživatel
 
Ako mam dat obrazok napr. vo form. jpeg (texturu alebo hocičo 2d v bežnom formate-nie s prip. mat) do max-a a použiť to na 3d objekt? prosim napiste mi dakto na mail: climber4012@azet.sk diki