Mořská Sasanka:o)

01.11.2004 Autor: 67% (112 hlasů)

Mořská sasanka. Jedná se o jednoduchý objekt složený ze tří až čtyř částí.

Mno, asi takovou sasanku v mori v zivote neuvidite a tak si ji dobre prohlednete - muze to byt i naposledy... :o).

***

Prvni veci je udelat si pribliznou predstavu. Zapomente na navod a udelejte si nacrt sve VLASTNI morske, alieni, suchozemske:-), -sasanky. Je to pri nejmensim dobre pro to abyste si zapamatovali jeji stavbu tela. Uvedomite si take jak co nejvyhodneji postupovat pri tvorbe samotneho objektu - co udelat prvni aby tam pak tohle neprekazelo, atd..

Tak a muzem zacit. Nejlepe bude, kdyz si nejdrive cely tutorial prohlednete a prectete - pripadne ulozite. Zkuste si zapamatovat zakladni postupove body a cely prohlizec vypnete. Pak teprve otevrte MAXko a po pameti s vlastni fantazii, umem a vytvarenim sveho vlastniho postupu pokracujte. Je to nejlepsi zpusob jak se neco naucit. Mluvim ze sve praxe.

Jedna se opet o jednoduchy objekt slozeny ze tri az ctyr casti. Jak vidite na animovanem gifu bude potreba k praci v MAXku neco co nam rozhybani chapadel sasanky velmi dopomuze. Pozdeji tuto pomucku muzeme vyuzit i krozhybani chapadel meduzy z predchazejiciho tutorialu. Mnozi z vas, kteri maji vse co k MAXku patri mohou tuto pasaz preskocit - jedna se o volne siritelny zasuvny modul, tzv. plug-in. Jeho nazev je PWhair. Samozrejme existuji i komercni, realistictejsi verze ale co do rychlosti na nej nemaji. Mam take pocit ze se na tento plugin po prvotnim boomu do verze tusim 2 trochu zapomelo - coz je vsak vecna skoda. Muzete si stahnout tyto verze pro R2.x nebo R3. Pripadne se neco docist (pochopitelne v anglictine) o jeho tvurci - Peter Watje nebo samotnem pluginu na jeho domovských strankách: http://www.max3dstuff.com/.

Nejdrive vytvorime telo sasanky z tubusu - naleznete ho v panelu Create - Tube. Jeho rozmery muzete nastavit podle mnou vlozenych hodnot.

Prepneme se do panelu Modify, zkontrolujeme jestli mame vybrany tubus a trochu ho skosime modifikatorem Taper.

Stale zustavame v panelu Modify a otevreme okno tlacitkem More... , kde ze seznamu modifikatoru vybereme nam jiz znamy Edit Mesh. Stiskneme tlacitko Sub-Object cimz nam zmeni barvi na zlutou spolu s dalsim tlacitkem Vertex, ktere nechame zapnute. Vybereme vertexy jako na obrazku. Stiskneme a podrzime tlacitko Select And Uniform Scale dokud se nam neobjevi volba s tlacitkem Select And Non-Uniform Scale, ktere zvolime. To nam umoznni roztahnout vybrany objekt pouze v plosnem - XY, XZ neboYZ smeru.V Top okne (v pohledu na tubus zeshora) vybrane vertexy tahnutim prispusobime jak je tomu na obrazku nize.

Nyni se neco naucime o nizko polygonovem modelovani a jak si objekt prizpusobit abychom tuto techniku mohli pouzivat a pritom interaktivne sledovat vysledek naseho pocinani. O tomto LowPolygon modelovani je toho na strankach internetu pomerne mnoho napsano. Je to dobra technika rychleho modelovani organickych teles a ja ji mam ze vsech me zanmych nejradeji. Takze v panelu Modify opet stiskneme tlacitko More... a vybereme MeshSmooth.

V tomto panelu, ktery byl prirazen tubusu zaskrtneme policko Display Control Mesh tak jak je tomu na obrazku.

To nam zajisti nerusenou editaci meshe zatimco uvidime ihned jeho prevod do meshsmoothe. Nyni se musime prepnout zpet do modifikatoru Edit Mesh. Ucinime tak v liste Modifier Stack

Rozbalenim teto roletky se nam rozbali historie modifikatoru, ktere jsme pridruzily k tubusu. V edit meshi zustaneme a stiskneme zde tlacitko Show and result on/off toggle (jedna se o ikonu, ktera pripomina zkumavku - alespon me ano :-)). Tak se nam zobrazi i obal, ze ktereho je meshsmooth tvoren a to v oranzovem zabarveni.

Nyni zapneme znovu tlacitko Sub-Object a dokoncime zformovani tela sasanky do nam privetive a konecne podoby - tentokrat jiz v interaktivnim modu nizkopolygonoveho modelovani.

Vytvorime hlavu sasanky, ze ktere budou vyrustat jeji "vlasy". Pouzijte hodnoty dle obrazku. Z koule (sphere) vytvorime polokouli (hemisphere) s hodnotou 0,6. Po vyskove ose ji umistime do horni casti tela sasanky.

Znovu se prepneme do panelu Modify a priradime polokouli pres tlacitko modifikator Edit Mesh. Stiskneme tlacitko Vertex (pokud tak jiz standardne neni) a vytahneme zakladnu polokoule tak, abychom zakryli dutinu tela sasanky.

Morska sasanka je hotova a jde se na vlasy. Prepneme se v panelu Edit Mesh do editace polygonu stisknutim tlacitka Polygon. A vyberame celou horni cast hlavy - nechame nevybranou pouze nejspodnejsi radu polygonu. Vybrali jsme tak tu cast hlavy, ze ktere chceme nechat vyrustat vlasy. Prepneme se do panelu Create bez toho, ze bychom vypnuli tlacitko Sub-Object - nechame ho zlute.

Nyni, pokud jsme nainstalovali pred spustenim programu 3D Studio MAX - plugin PWhair, - preskocte par radku popisujicich jeho instalaci a nehudrujte - berte ohled na novacky, kterymi jste byli i vy.

++++++++++

INSTALACE PLUGINU je jednoducha. Staci soubor pw_hair.dlo stazeny z vyse popsanych odkazu umistit do korenoveho adresare programu 3DSMAX. Napr.: X:3dsmax3plugins

To je cele. Je vsak treba znovu spustit program 3DSMAX, aby se plugin nacetl.

++++++++++

Takze v panelu Create stisknete listu s napisem Standard Primitives, a zde naleznete vami instalovany plugin PWhair v polozce Particle Systems. Stisknete tlacitko Hair. A umistete tento objekt (symbolizovany kouli) blizko hlavy sasanky. Vsimnete si, ze jsem hlavu sasanky jeste trochu splostil - pokud tak ucinite take, nezapomente nechat vybrane polygony a zaplou editaci Sub-Object!

Nastavte hodnoty objektu Hair jako na obrazku - tedy v panelu Modify. Povytahnete si listu, abyste videli i dalsi volby a stisknete tlacitko Emiter Shape cimz aktivujete vyber objektu, kteremu chcete priradit vlasy. Kliknete nyni na hlavu sasanky - trefili-li jste se na ni, objevi se na tlacitku jmeno hlavy sasanky. V tomto pripade je to Sphere01. Zaskrtnete jeste volbu Selected Faces Only - vlasy budou vyrustat pouze z oznacenych polygonu.

Aby vlasy nebyly prilis rovne prepneme se do panelu Create. Stiskneme tlacitko Shapes cimz jsme se prepnuli do panelu s volbou Splines - zde stiskneme tlacitko Line a blizko hlavy vytvorime vzorovy vlas s tvarem, ktery ma odpovidat chapadelku sasanky.

Prepneme se do panelu Modify a v panelu Hair stiskneme tlacitko Spline Cage a pak klikneme na spline znazornujici vzorovy vlas. Na tlacitku se objevi jmeno splinu - Line01. Zaskrtneme polozku Spline Limits. Vlasy sasanky se vytvaruji podle vzoroveho vlasu. Editaci vertexu vzoroveho vlasu muzeme interaktivne menit tvar, velikost i smer vsech vlasu vyrustajicich z hlavy sasanky. Coz take udelejte - popis neni mozny prozoze zalezi na miste kde je umisten vzorovy vlas. Zkuste s nim pohybovat v oblasti hlavy a uvidite.

Aby vlas odpovidal spise tvaru chapadelka nastavte jeste jeho tloustku dle obrazku:

Tak nejak by mel vypadat vysledny objekt. K rozanimovani staci pohybovat hlavou sasanky - vlasy se pohybuji jakoby ji se zpozdením nasledovaly. Je nutne prilinkovat vzorovy vlas k sasance aby se pohyboval spolecne s ni a nemenil chybne velikost, tvar nebo smer vlasu. Ano mate pravdu, dal by se k vytvoreni iluze pohybu vyuzit take modifikator Flex, ktery je standarni soucasti MAXka verze 3 (pro verzi 2 existuje plugin - tusim se jmenuje Lage). Aktery by se aplikoval na vytvorene meshe vlasu - to by ale zabralo podstatne vice casu nehlede na to, ze by vlasy byli tvoreny hustym meshem cimz by se cas na propocet pohybu zvysil. Otexturovani objektu necham na vasi fantazii. Na ukazkovych obrazcich jsem po zpruhledneni tela jeho objekt duplikoval, zmensil a otexturoval tmaveji - s umyslem znazornit vnitrni cast sasanky. Verim, ze dospejete k jeste lepsimu vysledku. Budete-li mit problem s vlasy - znovu si projdete obrazky a zkontrolujte nastavene hodnoty pluginu Hair s temi vasimi. Pro zrychleni prace s vlasy doporucuji snizit pocet vertexu jednotlivych vlasu z 30 na asi 5 (# Segments). Kliknutim na obrazek zvetsite jeho velikost.

Martin Řezníček
67% (112x)


Kdo jak hlasoval?

Komentáře

Text
Editor
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/0 > >>
3 příspěvků
13.11.2007 21:03
ikonka
Uživatel
 
proc to nejde jet mysi dolu dal?
16.05.2007 18:08
ikonka
Uživatel
 
pls nevite nekdo, mam maxe 9 a tenhle plug-i tam nefunguje?? nejaky alternativy??
25.01.2005 15:03
Martin_Prochazka
Uživatel
 
relativne jednoduche a pritom moc efektivni. Fak supr