Křivky

01.11.2004 Autor: 60% (62 hlasů)

Některé objekty se prostě nedají vytvořit z předdefinovaného objektu a jeho následnou editací pomocí panelu modify. Jedním z dalších způsobů tvorby objektů v 3D Studiu MAX je funkce "Loft", kterou si dnes ukážeme.

 Ted uz zhruba vite, jak vytvorit klasicky predefinovany objekt a jak si ho v ramci mezi upravit takzvane k obrazu svemu. Jenze nektere objekty se proste nedaji vytvorit z preddefinovaneho objektu a jeho naslednou editaci pomoci panelu modify. Jednim z dalsich zpusobu tvorby objektu v 3D Studiu MAX je funkce "Loft", kterou se dnes pokusim vysvetlit.

Funkce "Loft" je schovana v panelu create v roletovem menu. Jenze abychom ji mohli pouzit, je treba nejdrive vedet, na co a jak ji aplikovat. Funkce "Loft" slouzi k tvorbe objektu protazenim obrysu "Shape" po nejake ceste "Path". Obrys i cesta jsou entity typu "Spline" - tedy krivky. Panel pro tvorbu krivek najdete v sekci create, a to stisknutim tlacitka ktere se naleza hned vedle tlacitka ktere je po zvoleni panelu create automaticky aktivni (sekce obsahujici prostorove objekty). Pro lepsi orientaci se kouknete na nasledujici obrazek, kde uz jsem rovnou zacal tvorit objekt typu "Line" tedy lajna neboli cara.

Jak sami vidite, je mozno tvorit ruzne spline objekty. Myslim, ze neni treba je jednotlive popisovat, na to vam bude stacit znalost anglictiny, popripade slovnik a chut si to vyzkouset. Tvorba objektu "Line" neni nikteryk slozita, jen je proste treba si to vyzkouset, klikat, tahat myskou a ucit se. Je treba take vedet, ze pokud chceme tvorit obrys budouciho objektu, musi byt obrys uzavreny. To jestli je pak uazvrena nebo neuzavrena cesta po ktere budeme obrys protahovat, na tom uz nesejde, ale shape (obrys) musi byt uzavrena krivka. Takze klikejte a tahejte, a kdyz uz toho mate dost, tak krivku uzavrete, a to tak, ze kliknete co nejbliz k startovacimu bodu, abude vam prostrednictvim okenka nabidnuto uzavreni ("Close Spline?") krivky - viz dalsi obrazek.

 

Ja jsem vytvoril nakonec takovehoto hybrida. Vy si vytvorte, co chcete. Jen si uvedomte, ze to co prave tvorite je prurez objektu, ktery nasledne vytvorite. Pokud vam nahodou ujela ruka, vse muzete napravit prepnutim se po dokonceni krivky do panelu modify, kde muzete pomoci "Sub Object" modu (viz minule dily) editovat budto celou krivku, nebo jen treba posouvat jednotlive vrcholy ci sekce krivky a tak dosahnout kyzeneho vysledku, chce to jen trochu trpelivosti.

 

 

Takze nyni mame vytvoreny shape. Ted je rada na ceste (path) po ktere budeme shape (obrys) protahovat. Vytvorte si co chcete, nyni nezalezi na tom, jestli bude krivka uzavrena nebo ne, jen prihlizejte trochu k ostrosti rohu (zahybu) cesty vzhledem k velikosti shape.

 

 

 

 

 

 

 

Nyni se tedy prepnete pomoci roletoveho menu v sekci prostorovych objektu do panelu venovanemu funkci "Loft" a stisknete tlacitko "Loft". (Musite mit ovsem zvoleny jeden z vami vytvorenych objektu. V panelu ktery se vam nyni otevrel si povsimnete tlacitek "Get Path" a "Get Shape". Ve chvili, kdy na nektere z nich kliknete muzete nasledne kliknout na krivku, kterou chcete pouzit. Ja jsem mel puvodne zvolenu krivku urcenou pro cestu, takze nyni zmacknu tlacitko "Get Shape" a kliknu na prvni uzavrenou krivku. Pokud jste meli nejdrive zvolenu krivku, kterou chcete pouzit jako Shape, pak kliknete na tlacitko "Get Path" a pak na krivku, kterou chcete pouzit pro cestu. Taky si jeste vsimnete voleb "Move", "Copy" a "Instance". Pokud budete mit pred stisknutim tlacitka "Get ....." zvolenu polozku "Move", zmizi po vytvoreni objektu ta krivka, na kterou nasledne kliknete - proste se premeni v objekt. Pokud budete mit zaskrtnutu polozku "Copy", dojde proste ke zkopirovani krivky, a krivka vam zustane pro dalsi pouziti. Pokud pouzijete parametr "Instance", bude vse vypadat jako pripouziti "Copy" parametru, akorat, kdyz po vytvoreni objektu budete editovat tu krivku, kterou niny volite, bude se podle ni menit i vytvoreny objekt. Tak nyni si teda zvolte cestu, a nebo obrys.

 

Nyni uz mate tedy vytvoren prostorovy objekt, a abyste ho lepe videli, nastavte si viewporty podle libosti. To uz byste meli umet. Jak by to tedy mohlo nyni u vas vypadat, to vidite na dalsim obrazku.

 

 

 

 

 

 

 

 

Objekt ktery jste nyni vytvorili by asi nebylo mozno vytvorit jinou nez touto cestou. Pri pouziti funkce "Loft" je mozno nastavit spoustu dalsich zajimavych parametru, ale tem se budu venovat az jindy. Muj zdrojovy soubor si muzete snahnout odtud, ale myslim si, ze to bylo mozno podle meho vysvetleni pochopit. Pokud ne, a nepomaha vam ani muj zdrojovy soubor, klidne mi mailnete tady a ja vam rad poradim.

 

Jan Klíma
60% (62x)


Kdo jak hlasoval?

Komentáře

Text
Editor
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/0 > >>
0 příspěvků