Boolen, aneb slučování objektů

01.11.2004 Autor: 58% (76 hlasů)

Tento tutoriál je věnovaný booleovským (slučování,odlučování objektů) operacím v panelu create.

Takze, pro zacatek si vytvorte nejake tri objekty (ja jsem vytvoril BOX, CYLINDER a SPHERE), a umistete je tak, aby se vsechny tri objekty navzajem nejakym zpusobem prekryvaly. Musi se vsak prekryvat (protinat) v prostoru, a ne jen v jednom pohledu! Vase scena by pakmohlavypadat nejak takhle:

Tak, a ted si v roletovem menu v panelu create zvolte sekci Compoud Objects. V sekci se nachazi treba funkce Morph, ktera nas ted nezajima, ale nachazi se zde mimojine i tlacitko Boolean. Pokud nemate ani jedno tlacitko z nabidky aktivni, je to zpusobeno tim, ze nemate vybran ani jeden objekt. Takze oznacte jeden z vami nvytvorenych objektu jako aktivni. Nyni jsou aktivni i tlacitka v sekci Compoud Objects. Nyni stisknete tlacitko Boolean, a objevi se vam vcelku dlouhe menu, ktere se vam asi nevleze cele na obrazovku, takze pokud si ho budete chtit projit cele, musite se posouvat pomoci te "rucky" kterou jsem popsal v minulem dile.

 

Cele menu vypada presne tak, jak ho vidite zde po prave strane:

Jak vidite, mam aktualne zvoleny Cylinder01. Nyni se kouknete na cast oznacenou Operation. Zde se voli typ Booleovske operace. Union znamena sjednoceni dvou objektu. Intersection vytvori prunik dvou objektu (objekty se musi prekryvat). A Subtraction "odecte" od objektu A objekt B (je zde mozna i opacna volba A od B). Pricemz objekt A je objekt, ktery mate zvoleny ve chvili kdy zmacknete tlacitko Boolean. Tak ted si treba zaskrtnete policko intersection, a kliknete na tlacitko "Pick Operand B". Tlacitko zezelena, a nyni muzete vybrat objekt "B". Ja jsem si zvolil jako objekt "B" Sphere01. Ve chvili kdy kliknete na onen objekt, provede se okamzite pozadovana operace (no, jak kdy :-)). Ted vam vznikl nejaky takovy hybrid, u me to vypada takhle:

Tan hybryd, to je takova ta cyanova mrcha hned vedle toho kvadru. Tak a ted jsem chtel od tohoto hybrida odecist ten kvadr. Neni ovsem mozne hned zmacknout znova tlacitko "Pick Operand B", protoze ten by se zamenil za ten, co jsem na nej klikli pred chvili. Je treba tzv. znova "nastartovat" Booleovske operace, takze si treba v roletovem menu zvolte misto Compoud Objects Standard Primitives, a zase zpatky Compoud Objects (ono proste staci se nekam prepnout). Nyni muzete znova zmacknout tlacitko Boolean a zvolte si trena Subtraction A-B. Nyni (pokud mate zvolen ten hybrid) odectete od nej ten kvadr. Proste zase zmacknete tlacitko "Pick Operand B" a kliknete na ten kvadr. Nyni vam vznikl asi jeste vetsi hybrid :

A abyste si udelali celkovou predstavu o tvaru tohoto objektu, prikladam tady animovane GIFko. Nejedna se sice o objekt, u nehoz bychom nasli prakticke vyuziti, ale popsat ooleovske operace se na nem daji, takze si zkuste vytvorit nejaky vlastni hybrid :-). A nerozcilujte se, kdyz se vam nebudedarit, treba kdyz to nebude chtit fungovat tak jak ma, protoze 3D Studio MAX ma v booleovskych operacich chyby, takze neni nekdy schopno pozadovanou operaci provest, a zobrazi vam pouze spolecne oznacene puvodni objekty. V sekci Display (v menu vpravo) se totiz prehodi zobrazeni Result (vysledek) na Operands (puvodni objekty), Result totiz nebude zadny. 3D Studio MAX 2,5 nebo VIZ 2 uz maji udajne onen problem vyreseny, ale nemuzu to potvrdit. Videl uz jsem i nejake opravne Pluginy, ktere vsak byly stejne neschopne jako puvodni boolean :-(.

No, snad vam ted aspon neco rikaji Booleovske operace :-).

 

Jan Klíma
58% (76x)


Kdo jak hlasoval?

Komentáře

Text
Editor
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/0 > >>
0 příspěvků