Gravitace - reaktor

01.10.2004 Autor: 56% (462 hlasů)

Ukážeme si, jak udělat, aby na objekty ve scéně působila gravitace, a to dvěma způsoby: jeden pomocí nahrazení částic a druhý pomocí reaktoru.

Dnes se vám pokusím ukázat, jak udělat, aby na objekty ve scéně působila gravitace. Ukážeme si 2 způsoby: jeden pomocí nahrazení částic a druhý pomocí reaktoru. ...Tak hurá do toho. :)

1. Způsob pomocí nahrazení částic: ....třeba v pohledu TOP si vytvořme nějaký box ( krabici ) o rozměrech: Length=60 , Width=40 a Heigth=30  počet segmentů nastavíme u všech stěn na 1.    Nyní si vytvoříme částicový systém SUPER SPRAY třeba v pohledu FRONT ( Pohled z předu ).

Takže jsme vytvořili box a časticový system. Ten částicový systém teď upravýme tak, aby nám místo běžných častic emitoval jen ten jeden box. V Basic Parameters v oblasti Viewport Display přepneme na MESH...tím se nám bude ve viewportu emitovaná částice ( v našem případu ta krabice ) zobrazovat polygonálně. Ještě si můžeme zapnout Percentage of prrticles na 100%. ...to by bylo v Bazic Parameters vše.........Teď si nastavíme Particle Generation:: ...v oblasti Particle Quantity nastavme Use Rate na 1 ...V oblasti Particle Motion nastavme Speed na 0 ...v oblasti Particle Timing nastavme: ....Emit stop 0  ....Life třeba 1000 (toto udává, "jak daleko obekt poletí" ) ....to by bylo v Particle Generation vše..............Teď si nastavíme Particle Type::..v podoblasti Particle Types vybereme Instanced Geometry ( to určuje typ emitovaných částic ...v tomto případě to bude ta krabice )..v oblasti Instancing Parameters si klikneme na Pick Object a vyberte náš box kliknutím na nej ve view portu. ....to by bylo v particle type vše.... ...Když si nyní pustíme animaci, uvidíme, jak nám sice částicový system emituje tu krabici, ale ta se tak nějak otáčí a to my nechceme. Proto ještě zabrousíme do Rotation and Colision a v podoblasti Spin Speed Controls nastavíme Spin Time na 0. ......tím jsme s nastavováním částic skončili a můžeme se pustit do ovlivňování emitovaného boxu třeba gravitací, naraz na plochu atd :)

Spustíteli si nyní animaci, uvidíte jak emitor vytvoří box. Ten se však ani nepohne díky nastavení, které jsme předtím udělali...proto chcemeli aby na nej začala působit gravitace musíme vytvořit Gravity Space Warp. Vytvořte jej nekde v pohledu Top ..na jeho rozměrech nezáleží...nechte jej jak je nastavený v zakladu a aplikujte jej na náš částicový systém pomocí Bind to Space Warp....to najdeme v Main Toolbar.

Pustíteli si nyní animaci, uvidíte jak se vytvoří box a spadne " dolů " . ....Mužeme si skrýt puvodní box, ktery nám slouzí jako nahrazovač častic..( pozor pouze skrýt ..v žadném případě ho nesmíte vymazat..neboť jeho vymazaáním by částicový generátor již neměl z čeho generovat !! ) ...skryjeme ho tak, ze ho vybereme přejdeme do oblasti Display ( je to takova ta ikonka podobajicí se monitoru ) a tam stiskneme Hide Selected.

Teď můžeme vytvořit třeba nejakou tu podložku na kterou ten Box spadne:) ...tak tedy v pohledu Top Vytvořte plochu Plane o rozměrech třeba 200 x 200 a počet segmentu dáme 1 ...posuňme naší plochu poněkud níže tak nejak podle obrázku:

Pustímeli nyní animaci Box nám propadne skrze Plane...to my nechceme,, my chceme, aby nam svym dopadem na Plane reagoval...proto si vytvořme ještě v pohledu třeba v pohledu Top jeden z mnoha typů space warpů a to U Deflector. V tomto případě by bylo možná jednodužší použít obyčejný Deflector , ale ten jsme už používali v tom tutoru na hydrant, jestli si vzpomínáte. Mezi těmito 2 Deflectory ( rozumejde deflector a u deflector ) je jeden zasadní rozdíl a sice ten, že při použití obyčejnáho deflectoru se částice odráží přímo od space warpu ( to ma ale nevíhodu, ..nebot tak docílíme poze rovných odrazových ploch ) .., kdežto u U Deflectoru se nám částice odráží od libovolného objektu, na který U deflector nalinkujeme. ....U vytvořeného U Deflectoru klikneme na Pick Object a vybereme tu naší plochu od které chceme, aby se nám částice odrážela ( Plane ). Ještě zmeníme jednu vlastnost Udeflectoru a to Bounce ( odskok ) ..nastavte ho tak na 0,3.a nakonec ještě musíme , aby space warp fungoval na ten padající Box ..navázat ( Bind to Space Warp ) k částicovému systému.

Když si nyní pustíte animačku , uvidíte konečný výsledek jak se vytvoří kvádr, který spadne na plochu a mírně se na ní odrází. ... a teď hurá k Reactoru

2. Reactor:   Scénu restartujeme a třeba v pohledu Top si vytvořme Box ( ten nám bude tvořit houpačku )....Rozměry mu nastavte: Length= 40 , Width= 120 a Heigth= 5  ....Počet segmentů nastavte u všech stěn na 1 a Box umístěte na souřadnice: X= 0 , Y= 0   a  Z= 0  ..ještě ho trochu naklopíme Absolute World změňte hodnotu Y= 10 ..X a Z ponechte na 0....Nyní si v pohledu Front ( přední pohled ) vytvořte Cilinder ( válec ) ..jeho parametry nastavte na: Radius= 5,5 , Height= 40 , Height Segments = 1 a zbytek ponechte jak je. Válec ještě přesně umístíme na souřednice: X= -4,947 , Y= 20 , Z= -4,937 .... Teď ještě vytvoříme Plane, který nám bude sloužit jako podlaha. Vytvořme ho v pohledu Top s těmito hodnotami: Length= 120 , Width= 200 Počet segmentů dáme: Length Segs = 1 a Width Segs = 1 ...Tento Plane ještě posuneme na souřadnice:X= 2,415 , Y= 0 , Z=-10,7 ...... Měli by jste teď mít Něco, jako ja na obrázku:

Ještě si vytvoříme Kouli a Něco, po čem koule pojede , než spadne :)    ...V pohledu Left si vytvořme Tube ( takový jakoby dutý válec ) a jeho parametry upravte na: Radius1 = 20 , Radius2 = 15 , Height = 60 , Height Segments = 1 ..Zaškrtněte Slice On a hodnoty zmeňte na: Slice From=-110 a Slice To 110.  .. To nám ho pěkně jakoby rozevře. Nyní jej ještě pootočíme Absolute World X= 70...a ještě ho celí posuneme na souřadnice: X= -60 , Y= 0 , Z= 70 ...Ještě vytvoříme tu kuli ( GeoSphere ) Třeba v pohledu Front ( přední pohled ) ..nastavme její Radius= 8  a kouli umísťete na souřadnice:X= -115 , Y= 0 a Z= 83 .....Ještě vytvořme nějakou krabičku, kterou pak dáme na druhou stranu houpačky. Ten Box si vytvorme třeba v pohledu Top ( vrchní pohled ) a nastavte ho : Length= 20 Wigth = 20 a Heigth = 10 ..pootočte jej v Y= 10 a umístěte jej na souřadnice:X= 40 , Y= 0 a Y= -1,75 ... Vše by nyní mělo vypadat, jako u mě na přiloženém obrázku. ....( POZOR:  žádný z objektů se nesmí protínat s jiným, nebo přímo dotýkat !! )

Nyní když už je scéna připravená můžeme se věnovat už samotnému Reactoru: Vytvořme tedy Reactor: V panelu Create jděte na Helpers,  tam pod šipečkou vyberte Reactor a Klikněte na RB Collection ..vytvořte jej třeba v pohletu Front ( na tom nesejde kde ho vytvoříte )

Přepneme se s Reactorem do Modify a klikneme na ADD.

   

Otevře se nám nové okno .... v leve části toho okna stiskneme All ( tím se nám označí všechny objekty ve scéně ) a poté v pravé části okna stiskněte select ( vybrat ) .....Tím jsme urřili, že reaktor bude počítat se všemi objekty ve scéně a že všechny objekty budou tedy i na sebe reagovat. nyní se přepněte do panelu Utilities v utilities si klikneme na Reactor a poté si klikneme na Proporties ...nyní budeme nastavovat nějaké vlastnosti objektů ve scéně: Nastavíme to tak , že to bude jakoby koule byla ze zeleza, a houpačka s kostkou ze dřeva :)  ...takže do toho :) ....Vyberme si tu kouli kliknutím na ni ve viewportu a nastavte její mass ( hmotnost ) = 10 její elasticity a friction dejte na 0,3....to je její pružnost a tření . a také u ní zaškrtněte Use Mesh.  potom vyberte tan takový jakoby okep, po kterem se koule rozjede a zadejte mu tyto hodnoty: mass= 0 , elasticity a friction = 0,3  a znovu zaškrtněte Use mesh.Potom vyberte takove to prkno lavičky a zadejte hodnoty: Mass = 2 , Elasticity dejte na 0,3 a Friction dejte na 0,1. znovu zaškrtnout Use Mesh. vyberte tu kostku na tom prkne a zadejte: Mass = 2 , Elasticity dejte na 0,3 a Friction dejte na 0,1. znovu zaškrtnout Use Mesh. Potom vyberte ten válec pod prknem a  zadejte mu hodnoty: Mass 0 , Elasticity 0,1 a Friction 0,1 znovu zaškrtněte Use Mesh. nyní vyberte Tu podložku na které celá houpačka stojí a zadejte hodnoty: Mass 0 , Elasticity 0,1 a Friction 0,1 znovu zaškrtněte Use Mesh..,. tak to by bylo k nastavení ted už jen zbývá animaci vypočítat :) ...moment jeste vlastne musíte přejit do Advanced .. to je hned nad Proporties a tam  změňte toleranci na 0,3 ....Nyní už můžeme konečně animaci vypočítat :)  Přejděte tedy do Animation Export , pokud budete chtit vidět vypočet ve viewportu klikněte na Update viewport a stiskněte Perform Simulation. oběví se nové okno, kde stiskněte Continue.

 

Měli by jste ted vidět , jak koule sjede po "okapu" , spadne na houpačku , ta se překlopí, vyhodí kostku a ta spadne na druhou stranu houpačky ......Uffff :)))))

Roman Amys
56% (462x)


Kdo jak hlasoval?

Komentáře

Text
Editor
Help
Musíte být zalogováni.
<< < 0/0 > >>
5 příspěvků
04.12.2006 09:40
ikonka
Uživatel
 
malo by sa to dat pozret keby to instruktor prehodi do formatu .DWF a s pomocou DWF Viewer si to mozete pozriet v 3D...
26.11.2006 17:04
ikonka
Uživatel
 
Cau, ta koule by se nesmi dotykat toho okapu, zkus to.
23.08.2006 13:29
ikonka
Uživatel
 
Mne robi to isté...
22.07.2006 12:47
ikonka
Uživatel
 
Udělal jsem to přesně podle návodu 2. , ale stále mi koule propadává skrz okap ! :) poradte
30.09.2005 20:13
ikonka
Uživatel
 
Dost dobreeee...i ked som si to spravil len druhym sposobom :;)